Sunday, October 30, 2011

Menyusu Untuk Kali Pertama....

Saya kongsikan di sini buat panduan ibu2 baru atau ibu2 yg pertama kali nak menyusukan bayi mereka. Semoga mendapat perkongsian terbaik :)

Kenapakah susu ibu paling terbaik?


Susu ibu atau susu badan adalah makanan terbaik untuk bayi anda. Tanyalah mana-mana pakar kesihatan dan mereka akan mengatakan bahawa cara yang paling sihat untuk memberi makan kepada bayi baru lahir ialah dengan menyusukan bayi anda. Kajian menunjukkan bahawa menyusu secara eksklusif sekurang-kurangnya selama tiga bulan boleh membantu mencegah gastroentreritis pada bayi. Jika anda menyusukan bayi anda selama sekurang-kurangnya empat bulan, anda boleh mengurangkan risiko bayi anda untuk mendapat penyakit pernafasan dan jangkitan telinga.

Susu ibu merupakan sumber makanan yang lengkap; ia mengandungi semua nutrien yang diperlukan oleh bayi anda – sekurang-kurangnya 400 jenis – termasuk hormon dan bahan melawan penyakit yang tidak terdapat dalam susu formula bayi. Malah, kandungan nutriennya akan mengadaptasi kepada keperluan bayi anda semasa dia membesar. Dan selain dari manfaat pengembangan minda dan imuniti jangkitan dalam susu ibu, yang tidak boleh ditiru oleh mana-mana susu formula, penyusuan badan boleh membantu membina ikatan istimewa antara anda dan bayi anda. Apabila anda menyusukan bayi anda, bayi anda memanfaatkan kontak kulit dengan kulit, di samping pelukan dan pegangan. Anda juga akan berasa begitu.

Persediaan untuk penyusuan

Sebenarnya agak sukar untuk menyediakan puting payudara anda untuk memulakan penyusuan, tetapi anda boleh dan perlu bersedia dari segi minda.



Ia membantu anda mempelajari sebanyak mungkin mengenai penyusuan sebelum bayi anda lahir. Para bapa juga perlu belajar sebanyak mungkin, supaya mereka dapat menyokong dan menggalakkan isteri mereka yang menyusukan bayi.

Bagaimana untuk menyusu

Oleh sebab penyusuan boleh mengambil masa dari tujuh minit hingga ke 40 minit, pilihlah tempat yang selesa untuk anda. Keadaan persekitaran adalah sangat penting, terutamanya pada peringkat awal anda mula menyusukan bayi, sebab anda perlu membiasakan diri. Jika anda mudah diganggu oleh bunyi bising, cari tempat yang senyap. Jika anda mudah bosan, anda mungkin mahu menyusukan bayi di hadapan televisyen, tetapi hanya jika penyusuan sudah menjadi perkara yang selesa untuk anda dan bayi anda. Cubalah beberapa tempat yang mungkin dahulu sehingga anda menjumpai tempat yang sesuai untuk anda.


Pegang bayi anda dalam posisi yang tidak membuatkan lengan dan belakang anda sakit. Letakkan seberapa banyak kusyen di sekeliling anda untuk sokongan. Ramai wanita mendapati posisi melengkok seperti buaian adalah paling selesa untuk mereka walaupun kegemaran ibu mungkin berkainan.

Pilihlah tempat yang selesa untuk anda dan bayi anda sebelum mula menyusu. Perhatikan bagaimanakah rasa pada buah dada anda semasa bayi anda melekap padanya. Bayi sepatutnya menghisap satu mulut penuh tisu buah dada anda.



Jika pelekapan menyakitkan, lepaskan lekapan – dengan memasukkan jari kecil anda di antara gusi bayi anda dan puting anda – dan cuba sekali lagi. Apabila bayi anda dapat melekap dengan baik, dia akan dapat menjalankan apa yang perlu seterusnya.

Masalah yang mungkin anda hadapi

Walaupun wanita telah menyusukan bayi berkurun-kurun lamanya, ia bukan selalunya mudah. Ramai yang menghadapi kesulitan pada peringkat awal. Dalam enam minggu pertama, pada masa bekalan susu anda sedang mengadaptasi dan bayi anda belajar untuk menyusu, anda mungkin akan mengalami perkara yang berikut:

• Pembengkakan: buah dada yang sangat penuh.
• Mastitis: radang buah dada.
• Sakit puting.

Apa yang akan anda rasakan


Gambar hiasan ~ Aien nenen lagi masa umur 2thn 3 bulan :)


Sesetengah wanita akan mudah menyesuaikan diri dengan penyusuan dan tidak menghadapi sebarang masalah. Tetapi kebanyakan ibu-ibu baru mendapati ianya sukar untuk dilakukan – jadi jika anda berasa kecewa, ingatlah bahawa bukan hanya anda seorang yang berasa begitu. Jika anda berputus-asa (atau hanya mahukan nasihat professional), hubungi pakar runding penyusuan ibu (terdapat di kebanyakan hospital). Anda juga boleh menghubungi Ibu Family Resource Group, satu organisasi sukarela yang menganjurkan kumpulan sokongan penyusuan ibu di ibu pejabat mereka di Lembah Klang. Organisasi ini juga boleh menyarankan kumpulan-kumpulan di lain-lain tempat. Direktori Breastfeeding A-Z kami juga menawarkan lebih banyak sumber.

Anda juga boleh berbincang dengan doktor anda mengenai sebarang kebimbangan bersabit kesihatan yang mungkin akan menghalang penyusuan.

Penyusuan memerlukan latihan. Berikan diri anda masa sebanyak mana yang anda perlukan untuk membiasakan diri. Lakukannya satu persatu dengan perlahan. Jika anda mengalami penyusuan yang teruk pada sesuatu hari berkenaan, beritahu diri anda bahawa hari esok akan menjadi lebih baik. Sentiasa beringat bahawa sebarang masalah yang anda hadapi adalah hanya untuk sementara. Menjelang pemeriksaan doktor pada minggu ke-6, anda sudah boleh menyusukan bayi anda tanpa sebarang masalah. Jika tidak, jangan teragak-agak untuk mendapatkan pertolongan.

Penyusuan di tempat umum

Walaupun anda berasa malu untuk menyusukan bayi anda di hadapan orang lain, ini telah menjadi satu perkara yang biasa di kawasan bandar di Malaysia. Di samping itu, anda tidak boleh sentiasa pulang ke rumah anda setiap kali bayi anda perlu menyusu. Sesetengah baju direka khas untuk membolehkan anda menyusukan bayi anda dengan baik. Elakkan baju yang menggunakan butang sebab ia akan membuatkan anda berasa sangat terdedah – baju yang boleh meregang adalah lebih baik. Letakkan sehelai skarf, selendang atau kain selimut yang nipis pada bahu dan dada anda semasa bayi anda menyusu supaya anda tidak berasa malu di tempat umum (pastikan anak anda boleh bernafas dengan baik).

Gambar hiasan ~ Aien nenen kat Tesco masa shopping barang2 dapur...di celah2 kabinet staff Tesco :)


Kebanyakan pusat membeli-belah utama, atau yang dibina atau diubah suai dalam masa lima tahun yang lepas mempunyai bilik persalinan bayi, di mana anda boleh duduk dan menyusukan bayi anda dengan selesa dengan kehadiran ibu lain. Jika anda tidak mempunyai akses kepada kemudahan seperti itu, kebanyakan tempat akan menyediakan tempat untuk ibu yang menyusu dan bayi yang kelaparan. Mintalah sebuah bilik atau satu sudut apabila anda mahu menyusukan bayi anda. Lambat-laun, apabila anda sudah biasa dengan penyusuan, anda tidak akan malu untuk menyusukan bayi anda di tempat umum.

Walau bagaimanapun, anda mungkin mahu mempertimbangkan fakta yang mana cara hidup orang Malaysia boleh mewujudkan beberapa cabaran untuk menyusukan bayi di tempat umum. Sebagai contoh, jika anda berada di medan selera atau gerai mamak yang buka 24 jam (jangankan kemudahan untuk ibu dan bayi, bilik air yang bersih pun sukar untuk dicari!), jadi lebih baik anda menyusukan bayi anda sebentar di dalam kereta (kunci pintu dan hidupkan enjin supaya penghawa dingin boleh dipasang). Selesaikan penyusuan apabila anda telah sampai di rumah.

Apa yang perlu anda beli


Nursing bra ~ credit

Anda perlu membeli sekurang-kurangnya dua helai bra menyusu. Ini akan memberikan sokongan kepada buah dada anda yang bersaiz lebih besar daripada biasa itu. Ia boleh didapati dalam cangkuk atau zip yang boleh dibuka dengan mudah apabila anda mahu menyusukan. Pastikan ia betul-betul padan dan penutup boleh dibuka sepenuhnya. Jika hanya sedikit sahaja bahagian buah dada yang terdedah, bra itu mungkin memberi tekanan pada anda dan menyebabkan duktus tersumbat. Anda mungkin mahu menunggu sehingga anda melahirkan bayi sebelum membeli bra untuk memastikan anda membeli bra yang padan dengan baik. Anda akan dapati bahawa bra menyusu yang berkualiti tinggi tidak mempunyai dawai sokongan sebab dawai keras ini akan menyebabkan duktus tersumbat.

Sesetengah ibu mendapati bahawa buah dada mereka akan meleleh semasa laktasi. Mendengar tangisan bayi atau terpandang bayi orang lain akan merangsang aliran susu dan ini berlaku kadang-kala pada waktu yang tidak sesuai. Pastikan anda mempunyai bekalan pad bra yang secukupnya. Anda boleh membeli pad yang boleh dibasuh atau pad pakai buang.

Bolehkah saya menyusukan selepas saya kembali bekerja?

Ya. Kembali bekerja tidak bermakna anda berhenti menyusukan. Malah, ibu-ibu yang bekerja di luar kawasan rumah mereka dapat menyusukan bayi mereka selama mana yang mereka mahu. Anda mungkin mahu mengepam susu di tempat kerja atau menyusukan hanya apabila anda bersama dengan bayi anda. Kedua-duanya boleh dilakukan.

Hasil pam saya masa umur Aien hampir 2 thn...Alhamdulillah :)

credit

Salam kasih sayang :)

Susu Ibu Daripada Wanita Bukan Islam ~ Adakah Ia HARAM?

MAKRUH bayi Muslim mendapatkan susu badan daripada wanita bukan Islam kerana boleh menyumbang kepada keturunan yang kurang bersahsiah.


Penceramah Bebas, Wan Akashah Wan Abdul Hamid, berkata beberapa surah al-Quran termasuk Surah Al-Baqarah menekankan pemberian susu ibu kepada anak dilahirkan sehingga ke usia dua tahun. Katanya, khasiat susu ibu dalam dunia sains terbukti memberikan kebaikan kepada bayi lantaran ia sempurna dan lengkap sejajar tempoh tumbesarannya.

“Bagaimanapun, jika susu diperoleh menerusi penderma dan dengan mudah ditempah menerusi internet, ia boleh menimbulkan keraguan terhadap hubungan antara bayi dengan wanita berkenaan.”

“Bagaimana pula hubungan antara bayi dan susu ibu itu dari sudut batasan tertentu termasuk hukum agama? Mengikut istilah syarak, penyusuan membawa maksud kesampaian susu manusia ke dalam perut bayi yang tidak melebihi umurnya daripada dua tahun atau 24 bulan, sama ada disusukan secara langsung atau menggunakan medium lain termasuk susu perahan atau tiub. Penyusuan ke atas bayi dari segi syarak boleh digelar ibu susu apabila menerimanya daripada penderma sama ada menerusi tiub atau susu badannya sehingga lima kali kenyang,” katanya.

Dalam surah al-Baqarah, Allah berfirman bermaksud: Ibu hendaklah menyusukan anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan.

Rasulullah SAW juga menegaskan mengenai had umur bayi yang disabitkan hukum penyusuan iaitu selama dua tahun sebagai mana hadis baginda yang diriwayatkan oleh al-Tirmizi:

Maksudnya: Tidak akan menjadi mahram dari susuan kecuali susuan yang boleh membuka usus (membesarkan pertumbuhan anak) dan penyusuan itu hendaklah sebelum sampai dua tahun.

Menurut Wan Akashah, apa yang dikhuatiri, jika penderma susu menjadi ibu susu kepada puluhan bayi, bagaimanakah status anak ketika mencapai usia dewasa. Mungkinkah akan wujud generasi masa depan yang berkahwin sesama sendiri yang juga mendapatkan susu daripada ibu susu (penderma) yang sama berikutan rangkaian pendermaan itu dilakukan secara global.

INFO

Syarat tertentu yang membolehkan anak yang disusui ini menjadi anak susuan (mengharamkan perkahwinan). Antaranya :

* Susu yang diminum sampai ke usus tidak kira caranya melalui buah dada atau botol susu. Ini bagi menepati konsep susuan itu menumbuhkan daging dan tulang anak itu.

* Penyusuan berlaku melalui mulut atau hidung, tidak termasuk dalam kategori ini jika diberikan melalui salur IV atau dicurahkan terus ke halkum dengan lain-lain cara dan lain-lain rongga seperti telinga, mata qubul atau dubur.

* Susu tidak bercampur dengan bahan lain. Jika tercampur bahan asing itu (air, susu tepung) dan sebagainya pada kadar lebih banyak, maka tidak berlaku pengharaman perkahwinan.

* Penyusuan adalah semasa kecil dan anak itu umurnya kurang dari dua tahun ketika disusui.

* Penyusuan adalah lima kali atau lebih dan setiap satunya membawa kepada kenyang/puasnya bayi itu. Jika terhenti atas sebab bertukar botol, atau menangis, atau pada kadar masa yang secara adatnya (mengikut umur dan kebiasaan) bayi itu belum menunjukkan dia puas, maka ia masih termasuk dalam kiraan satu kali susuan. Menurut Imam Malik, penyusuan ini mestilah berterusan selama dua tahun, namun pendapat ini tidak dikongsi oleh Imam yang lain.

Syarat Menjadi Ibu Susuan Mengikut Lunas Islam:

* Wanita yang menyusukan. Disyaratkan wanita itu sudah mencapai usia sembilan tahun.

* Anak yang disusukan. Disyaratkan umur anak angkat tidak melebihi dua tahun

* Susu ibu. Disyaratkan susu ibu yang diberi kepada bayi membantu pertumbuhannya.

* Had penyusuan perlulah tidak kurang daripada 5 kali (dalam waktu berasingan dengan kadar penyusuan mengikut kebiasaan). Maksud penyusuan mengikut kebiasaan ialah anda menyusukan anak angkat sehingga kenyang. Proses sedemikian dikira sebagai 1 kali susuan.

* Ibu kandung boleh membenarkan anaknya mendapat susu daripada orang lain asalkan ibu susuan itu adalah dari orang-orang Islam dan bebas dari penyakit yang membahayakan.

* Jika proses penyusuan itu diselangi dengan keadaan tertentu yang tidak lama seperti anak berhenti menyusu kerana bernafas, keletihan, termengah-mengah atau tersedak dan kemudian kembali menyusu, maka penyusuan itu masih dikira sebagai 1 kali susuan. Sama juga halnya apabila anak itu dipindahkan daripada payu dara kanan ke sebelah kiri.

Terima kasih kepada Bawang Goreng


Kesimpulannya, saya cadangkan agar kita berhati2 bila hendak mendapatkan khidmat ibu susuan & tahu asal usul ibu susuan kepada bayi kita (sekiranya terpaksa!) Atau jika kita mampu, usahalah untuk menyusukan anak kita sendiri dengan bantuan persekitaran kita termasuk vitamin2 penyusuan seperti Set Penyusuan Shaklee!

Hubungi saya untuk konsultasi PERCUMA!

Salam kasih sayang :)

Saturday, October 29, 2011

Selsema & Kehamilan ~ Omega Guard Penawar Terbaik!

Masa awal2 mengandung dulu saya kerap diserang hidung berair. Mungkin sebab saya dah tak ambil alfalfa sebagai anti-resdung (alfalfa bukan sekadar milk booster) ditambah pulak dgn antibodi ibu mengandung ni yg 'kureng' hehe... saya pernah terbaca kat dalam satu majalah, apa yg saya alami ni ialah salah satu sindrom semasa hamil (tak ingat sindrom apa).

Masa usia kandungan masuk 6 bulan pulak, saya diserang selsema yg teruk. Oh....dah lama saya tak kena selsema mcm ni sejak mengamalkan vitamin2 Shaklee 2thn lepas... Saya kalau kena selsema memang teruk sampai merah2 muka, hidung... dengan hingus yg cair meleleh2 huhuhu... memang tak tahan.... saya ambil 2 biji vitamin C Shaklee & dipatahkan 2 agar penyerapan vitamin lebih cepat berlaku dlm badan saya tapi ia sekadar meredakan. Hingus saya masih meleleh2!

Bila dah tak tertahan, petang lepas En. Billy balik keje, saya mintak suami tercinta menghantar saya ke klinik dgn harapan dapat ubat selsema bagi meredakan selsema yg teruk ni. Doktor bagi ubat tapi saya dinasihatkan agar tahan & elakkan makan ubat (boleh makan tapi lebih baik jgn makan!) saya memang berat hati nak makan ubat klinik masa mengandung ni. Sedangkan vitamin2 pun saya hanya makan vitamin kehamilan Shaklee

Bayangkanlah kalau seseorg tu tak tertahan & perlukan sesuatu tapi tak dapat. Apa perasaannya?

Saya tiba2 teringat yg saya belum makan Omega Guard Shaklee! Saya tau kelebihan Omega Guard ni antaranya memulihkan selsema sebab ia memanaskan dada & bagus utk penghidap lelah. Sebab tu Aien tak pernah diserang selsema sejak saya bekalkan Omega Guard utk dia 2 kali seminggu. Nanti saya cerita pasal Aien pulak :)


Balik dari klinik terus saya telan 2 biji Omega & minum air suam banyak2. Alhamdulillah & macam magic dalam masa 15 minit selsema saya kering & tak meleleh2 lagi! Ya Allah, betul2 miracle!!!

Menyesal saya tak sedar dari awal. Kalau tak, takdelah saya menderita diserang selsema yg teruk ni! Eh...tak baik lah, setiap sakit tu Allah turunkan ada hikmah di sebaliknya! Hikmahnya saya dapat kongsikan dgn semua yg Omega Guard ni boleh menjadi penawar selsema jika kita sedang hamil tanpa perlu menelan ubat klinik yg kurang selamat utk bayi dlm kandungan. Bukan je untuk ibu2 yg sedang hamil tapi juga untuk semua.

Jadi, kepada kawan2 yg sedang hamil & mengalami masalah selsema serta perlukan penawar, cubalah Omega Guard Shaklee. Saya yakin ia memberi kesan terbaik kepada anda sepertimana saya mengalaminya :) Percayalah, kita makan bagi memulihkan selsema, tapi bayi dalam perut turut mendapat khasiat untuk otak & jantungnya!

Hubungi saya untuk sebarang konsultasi mengenai vitamin Shaklee dan tempahan vitamin anda sekarang di 012-679 0484 atau emailkan ke elila80@yahoo.com atau FB saya : Jannatul Fadilah

Salam kasih sayang :)

Friday, October 28, 2011

Luka Czer Yang Tak Sembuh2 Cuma Ambil Masa Seminggu Untuk Pulih Dengan Zinc Complex Shaklee!

Dah lama saya tunggu testimoni daripada Aieda ni. Teringat masa saya kenal dgn Aieda melalui FB.. masa tu saya consult dia pasal luka bersalin czer dia yg tak baik2 walaupun dah habis pantang. Macam2 yg saya kongsikan (maklumlah, saya dulu masa lahirkan Aien pun czer jugak! Tapi saya 2 minggu je dah ok dah luka jahitan tu...Jadi, pengalaman saya yg tak seberapa tu saya kongsikan dgn Aieda)

Simpati saya dgn masalah Aieda & saya telah cadangkan Aieda ambil supplement Zinc Complex Shaklee. Zinc ni salah satu vitamin yg terdapat dalam Set Bersalin kami.

Jom kita baca pengalaman Aieda lepas consume vitamin yg saya cadangkan :)

****************



Salam, di sini saya ingin kongsikan pengalaman saya mengamalkan vitamin Shaklee iaitu tablet zink dan breast feeding set. Saya telah bersalin secara emergency c-sect pada 4 April 2011. Bemula hari pertama berpantang saya hanya makan berlaukkan sup ikan haruan bagi merpercepatkan penyembuhan luka pembedahan.

Setelah 2 bulan, saya masih lagi merasa sakit di kawasan perut yang dibelah, sehinggakan sembahyang pun terasa sakit untuk bangun dan berdiri. Saya terpaksa sembahyang dalam keadaan duduk. Disebabkan saya seorang yang penakut untuk menelan ubatan air seperti pati ikan haruan dan air gamat, saya tergerak hati untuk mencuba tablet zink dari produk Shaklee sepertimana yang kita ketahui zink adalah salah satu kandungan yang terdapat di dalam ikan haruan yang dapat menyembuhkan luka pembedahan.

Alhamdulillah seminggu setelah mengamalkan tablet zink saya sudah boleh bergerak agak lasak, sembahyang, membasuh baju, memasak dan juga melakukan kerja-kerja rumah yang lain. Tidak lagi berasa lenguh2 kaki dan pinggang apabila berdiri atau berjalan terlallu lama. Sehingga hari ini saya masih mengamalkan tablet zink ini kerana disamping untuk menyembuhkan luka pembedahan ianya juga bagus untuk susu badan saya.

Vitamin Shaklee kedua yang telah saya amalkan ialah breast feeding set. Saya mengamalkan set ini semasa bulan puasa bagi memastikan susu saya bertahan sehingga ke petang.

Sebelum tibanya bulan Ramadhan saya perlu mengganti puasa selama 14 hari yang tertinggal kerana alahan mengandung yang agak teruk pada Ramadhan tahun lepas. Hari pertama ganti puasa ok lagi, masuk hari kedua bila waktu petang susu saya agak kering. Saya terpaksa mengurut2 breast untuk mengeluarkan susu.

Bimbang masalah ini akan berlarutan, saya pun menghubungi pengedar Shaklee saya. Dengan mengamalkan alfafa 2 biji pada waktu sahur dan 2 biji pada waktu berbuka serta tip-tip penyusuan ibu yang sebenar, alhamdulillah susu saya maintain sampai ke petang sepanjang menggantikan puasa dan juga puasa Ramadhan yang lalu. Selain susu badan saya maintain, ia juga menjadi bertambah pekat, membuatkan anak saya cepat kenyang selepas menyusu. Buktinya berat anak saya naik dengan banyak semasa saya mengamalkan alfafa. Kini anak saya kelihatan tembam, aktif dan membesar dengan sihat.

Di sini saya juga ingin mengucapkan jutaan terima kasih yang tak terhingga kepada pengedar Shaklee saya iaitu kak Jannatul Fadilah yang telah banyak membantu saya dan sudi berkongsi tips penyusuan ibu dan juga tips penjagaan luka pembedahan. Saya betul2 terhutang budi dengan beliau. Kini saya juga tidak teragak-agak untuk mencuba vitamin2 Shaklee yang lain.
Sekian, terima kasih.


****************

Oh...terharu saya dgn perenggan terakhir Aieda. Thanks darling! akak kongsikan apa yg termampu. Yang lain2 tu atas usaha Aieda sendiri :) Apapun, syukur sebab Aieda dapat kesan terbaik dengan penggunaan vitamin2 Shaklee ini dlm masa yg singkat! Anda pun boleh!!!

Aieda dgn buah hatinya...Fawwaz


Baby yg semakin tembam & bijak :)

dan hensem juga :)


Jika anda ingin dapatkan konsultasi PERCUMA mengenai vitamin2 shaklee ini serta tips2 seperti yg Aieda kongsikan di atas, boleh hubungi saya di 012-679 0484 atau emailkan ke elila80@yahoo.com atau FB saya : Jannatul Fadilah.

Salam kasih sayang :)

Monday, October 24, 2011

"Eu-Four Pack" Terbaru Dari Kami!!!

Berita baik!!!!!!!!!!

Bermula hari ini (24 Oct 2011), Euphoria menyediakan pack menyusu yang baru iaitu yang mengandungi :

Multivitamin, B kompleks, Vitamin C serta Kalsium [Ostematrix]. Set ini diberi nama sebagai "Eu-Four Pack". Ini kerana ia mengandungi 4 vitamin yang penting untuk tubuh.
Apa yang menarik dengan Eu-Four Pack ini?

Ia boleh dimakan oleh suami isteri malah ibu dan ayah kita juga! Selamat dan sesuai diambil oleh ibu menyusu dan ibu yang mengandung. Ia sangat baik untuk keperluan tubuh ibu dan pembesaran anak yang dikandung mahupun yang disusukan. Ia juga sesuai untuk ibu atau wanita yang mempunyai masalah tumit kaki berbisa, sejuk2 badan, mereka yang sering keletihan dan sukar bangun tidur.

Dapatkannya untuk kesejahteraan diri dan keluarga!

* Harga runcit WM.

credit

Hubungi saya di 012-679 0484 atau emailkan ke elila80@yahoo.com atau FB saya : Jannatul Fadilah untuk konsultasi percuma apabila buat belian dari saya.

Salam kasih sayang :)

Jangan Bergantung Kepada Alfalfa Sahaja Sebagai Milk Booster

Mengapa alfalfa dianggap sebagai milk booster?

Ini kerana alfalfa mengandungi sumber protien dan kalsium serta galian lain yang diperlukan oleh tubuh si ibu untuk menghasilkan susuibu. Namun kandungan protien dan kalsium yang terdapat di dalam alfalfa adalah pada takat minima sedangkan ibu yang menyusu memerlukan protien dan kalsium yang lebih memandangkan ia diperlukan oleh tubuh ibu sendiri untuk membina darah dan memastikan ketumpatan tulang disamping keperluan penghasilan susuibu demi perkembangan dan pembesaran anak yang dikandung ataupun disusukan.

Namun tidak dinafikan, pengambilan Alfalfa adalah tidak digalakkan untuk diteruskan oleh ibu menyusu sekiranya ia memberi mudarat pada bayi terutama apabila mendapati bayi cirit birit serta ibu mempunyai masalah tidak lawas membuang air besar. Maka option lain bagi ibu yang tidak mengambil alfalfa adalah pengambilan kalsium yang mencukupi disamping pemakanan harian diet yang kaya dengan protein.


Protein

Tahukah anda komposisi utama dalam susuibu adalah protein diikuti oleh kalsium serta vitamin dan zat galian yang lain? semasa menyusu keperluan protien meningkat. Jika anda kurang mengambil makanan daripada jenis protien, ini akan menjejaskan penghasilan susuibu. Protien tambahan boleh didapati dari susu, produk tenusu, telur, daging, ikan, ayam , kacang dan bijiran serta kekacang. Bagi yang mahu mengambil supplement, pastikan anda mengambil protien yang ditulis sebagai non GMO soy kerana struktur genetik soya tidak diubah dan ianya selamat untuk jangka panjang.

Kalsium

Ramai yang memendang remeh tentang pengambilan kalsium. Kalsium hakikatnya bukan sahaja penting ketika hamil malah sangat diperlukan ketika menyusukan bayi. Hal ini kerana pada 3 bulan yang pertama, bayi bergantung sepenuhnya pada susuibu. Kalsium diperlukan untuk menghasilkan susu. Oleh yang demikian, tambahan 1000mg kalsium diperlukan. Jadi sangat digalakkan jika si ibu meminum sekurang-kurangnya 500ml susu [kaedah paling senang sukat] atau apa-apa produk tenusu bagi memenuhi keperluan kalsium. sekiranya anda mengambil supplement kalsium, pastikan ianya mengandungi magnesium serta vitamin D agar penyerapan yang baik berlaku dalam badan. Kalsium tablet yang tidak mengandungi kandungan magnesium mahupun vitamin D boleh memberi risiko batu karang di dalam buah pinggang.
Cubalah Ostematrix Shaklee! anda akan rasa perbezaannya!!!!

Vitamin
Disamping itu, ibu yang menyusu memerlukan penjagaan makanan yang seimbang yang mana pengambilan vitamin dan garam mineral lain turut perlu dititikberatkan sebagai contoh vitamin A [biasa terdapat dalam beta carotene], zat besi, folik asid, vitamin C , B complex demi memastikan keseimbangan kesihatan si ibu, susuibu yang dihasilkan dan ia turut membantu dalam penghasilan susuibu.

Air.
Elemen ini sangat penting dalam diet ibu yang menyusukan anaknya. Badan memerlukan cecair yang secukupnya. Oleh kerana itu ibu menyusu perlu minum air secukupnya. Minumlah berkadaran agar tidak menjejaskan tugas harian. Kita mempunyai 24 jam sehari...maka minumlah dengan istiqamah. Air sangat penting untuk penyerapan vitamin oleh tubuh.

credit

Hubungi saya di 012-679 0484 atau emailkan ke elila80@yahoo.com atau FB saya : Jannatul Fadilah untuk konsultasi percuma apabila buat belian dari saya.

Salam kasih sayang :)

Sunday, October 23, 2011

Sakit Gigi Ketika Hamil

Tempoh kehamilan ni memang satu tempoh yg sangat perlu utk kita berhati2 dlm berbuat sesuatu. Termasuklah kalau nak buat rawatan pergigian. Pagi ni saya dapat email tentang sakit gigi masa hamil.

---------------



IBU hamil dilarang mencabut gigi. Sama ada ia hanya satu mitos atau pun kenyataan, yang pasti, ia adalah ‘kepercayaan’ yang sudah tersebar dari mulut ke mulut sejak dulu lagi.

Kenyataannya, walaupun seorang wanita itu sedang hamil, mereka boleh menjalani rutin pemeriksaan berkala dan rawatan gigi, namun pastikan ia tidak membabitkan prosedur agresif.

Pakar pergigian Klinik Pergigian Halina, Dr Halina Haron, berkata bakal ibu dinasihatkan supaya mengelakkan sebarang rawatan seperti cabutan membabitkan suntikan pelalian terutama pada tiga bulan terawal dan tiga bulan terakhir kehamilan.

“Trimester pertama dan ketiga adalah waktu penting kehamilan, yang mana janin sedang berkembang. Justeru, sebarang rawatan membabitkan suntikan yang terus masuk ke dalam darah perlu dielakkan begitu juga dengan pengambilan ubat antibiotik, tahan sakit serta imbasan X.”

“Bagaimanapun, jangan salah faham sehingga tidak bertemu doktor walaupun mengalami masalah gigi serius kerana mencuci plak atau tampalan boleh dilakukan seperti biasa. Malah, jika masalah gigi serius sehingga perlukan suntikan, dos rendah akan digunakan,” katanya.

Ketika hamil, gusi juga mudah bengkak dan mendapat jangkitan berpunca daripada perubahan hormon yang menyebabkan bertambahnya pengaliran darah di dalam badan.

“Kebiasaannya, ibu mengandung mengalami sedikit pendarahan pada gusi mereka dan ia biasanya berlaku ketika memberus atau melakukan flos di celah gigi. Gusi bengkak atau gingivitis jika tidak dibiar melarat boleh menyebabkan penyakit gusi kronik atau pun dipanggil periodontal disease yang akhirnya menjejaskan bayi dalam kandungan. Kesannya, ibu mungkin bersalin awal atau bayi tidak cukup berat ketika lahir,” katanya.

Kerana itu, Dr Halina mengingatkan ibu hamil supaya berjumpa doktor gigi jika mengalami sebarang tidak keselesaan terhadap gigi dan gusi sepanjang tempoh kehamilan bagi mendapatkan rundingan rawatan sewajarnya.

Kata Dr Halina, selain pregnancy gingivitis, ibu hamil juga cenderung mengalami pregnancy epulites, yang menyebabkan tumbuh benjolan kecil pada gusi antara celahan gigi.

“Tapi tidak perlu bimbang kerana ia normal dan berlaku kerana perubahan hormon, malah akan kecut selepas bersalin,” katanya.

Kata Dr Halina, selain masalah gusi, kerosakan gigi adalah masalah kedua sering dialami ibu mengandung. Ia biasanya berlaku kerana mulut cenderung berasid dan air liur juga kering. Katanya, wanita mengandung kebanyakannya mengalami mabuk pada waktu pagi (morning sickness) dan ketika muntah, jus gastrik bersifat asid dari perut akan termasuk ke dalam mulut yang akhirnya boleh menghakis permukaan gigi.

Kaedah terbaik, sentiasa amalkan berkumur dengan air kosong atau menggunakan ubat kumur bagi meneutralkan kembali mulut. Kadangkala, ubat gigi juga boleh menyebabkan loya. Jadi, saya sarankan bakal ibu supaya sentiasa mencuba perisa ubat gigi berbeza sehingga berjumpa yang sesuai dan jika tetap tidak boleh menggunakan sebarang ubat gigi, pilih ubat kumur berflorida,” katanya.

Dr Halina memberitahu, paras hormon yang meningkat sewaktu kehamilan juga boleh menyebabkan tisu pemegang gigi atau ligamen serta tulang rahang sekeliling akar gigi terjejas lantas menyebabkan gigi longgar. Pemakanan juga sering diambil mudah wanita mengandung malah selalunya mereka akan mengidam sesuatu yang manis tanpa langsung menyedari bahawa gula itu musuh ketat kepada gigi.

“Tapi, tiada siapa berani berkata tidak kepada ibu hamil yang mengidam. Nasihat saya, rajin-rajinlah berkumur dan sebolehnya, kurangkan pengambilan makanan bergula kerana di bulan ketiga kehamilan, gigi janin juga sudah terbentuk. Sebaiknya, amalkan memakan makanan kaya sumber kalsium seperti susu, yogurt dan keju. Pil Obimin dibekalkan semasa mengandung juga mengandungi vitamin berserta kalsium, lengkap untuk tumbesaran janin,” katanya.

Jelas Dr Halina, wanita dinasihatkan supaya tidak ambil ringan kesihatan oral dengan melakukan pemeriksaan gigi berkala enam bulan sekali sedari awal iaitu bermula sebelum hamil dan jadikan ia rutin sebelum, semasa juga selepas melahirkan. Katanya, jangkitan pada gusi boleh membahayakan wanita hamil dan bayi dalam kandungan. Masalah 'periodontal disease' boleh menyebabkan komplikasi, termasuk kelahiran pramatang dan bayi lahir kurang berat badan.

“Mengikut kajian, bakteria di dalam mulut ibu boleh berpindah ke dalam mulut janin dan jangan terkejut, apabila dilahirkan kelak, jika ibunya mengalami masalah mulut berbau, anaknya juga berkemungkinan mengalami masalah sama,” jelasnya.

Jadi, teruskan pemeriksaan berkala di klinik gigi anda selepas tempoh berpantang dan jika bayi mencapai usia setahun setengah hingga dua tahun, ia menjadi tanggungjawab ibu juga untuk membawanya menjalani rutin sama seawal usia.

Punca perubahan keadaan gigi dan gusi ketika hamil

•Perubahan hormon.
•Bertambahnya pengaliran darah dalam badan mengakibatkan gusi bengkak, menjadi sensitif dan berdarah.

TIPS MENGELAKKAN MASALAH PERGIGIAN SEWAKTU HAMIL:

* Gosok gigi sekurang-kurangnya dua kali sehari
* Gunakan berus yang lembut dan gosok secara perlahan-lahan dan berhati-hati
* Jika gigi sensitif, gunakan ubat gigi khas untuk gigi sensitif
* Jika gusi berdarah, rawat dengan ketulan ais
* Flos gigi setiap hari. Jika boleh, setiap kali selesai makan
* Kurangkan gula dan makanan manis, termasuk biskut, kek dan minuman soda
* Dapatkan pemeriksaan gigi secara berkala

Jumpa doktor jika:

* Gusi berdarah dengan banyak
* Gusi sangat sakit
* Nafas berbau busuk tidak hilang walaupun selepas memberus gigi
* Gigi longgar
* Ada benjolan atau ketumbuhan dalam mulut
* Gigi terasa sakit

From: BawangGoreng®


-----------------------

Saya teringat kisah kawan Akak Nor, kakak saya yg secara tiba2 dikatakan menghidap barah gusi lepas mendapatkan rawatan mencabut gigi masa mengandung (saya tak ingat usia kandungannya berapa bulan masa tu).

Doktor gigi yg merawatnya kata boleh cabut sebab giginya sakit masa tu. Lepas cabut, gusinya jadi bengkak & semakin membengkak sampai ke pipi dari hari ke hari. Sampailah dia melahirkan anaknya, gusi & pipi tu terpaksa dibuang sebab bengkak yg teruk & akhirnya berlubang....masa ni lah doktor kata dia kena kanser...

Tak lama lepas tu, kawan Akak Nor meninggal....

Jadi kpd rakan2 di luar sana yg sedang hamil, email yg saya dapat ni mungkin boleh dijadikan rujukan kalian jika menghadapi sakit gigi ketika hamil.

Hubungi saya utk mendapatkan vitamin Shaklee anda sekarang di 012-679 0484 atau emailkan ke elila80@yahoo.com atau FB saya: Jannatul Fadilah

Salam kasih sayang :)

Wajah Bebas Jeragat!

Saya nak kongsikan pengalaman adik Kak N ni...

credit

Baru2 ini saya pulang beraya dan berpeluang berjumpa adik beradik saya....salah seorang mereka baru menjalani pembedahan membuang hempedu. Maka antara vitamin yang saya bekalkan kepada beliau adalah GLA serta vitamin lain dan panduan yang betul pengambilan setiap vitamin.

Tujuan saya bekalkan GLA ialah agar ia membantu menstabilkan hormon adik saya terutama selepas kehilangan hempedu akibat adanya batu kecil. Selepas sebulan mengambil semua vitamin yang saya sarankan, paling jelas kelihatan ialah kulit wajah adik saya yang sebelum ini bertompok akibat jeragat atau bintik-bintik cokelat kini sudah tiada lagi. Muka adik saya kelihatan bersih dan berseri. Beliau yang dulu tidak rajin nak makan vitamin kini menjadi pengamal tegar vitamin Shaklee.

Saya dan suami kini sangat menyukai GLA selain tujuan utama kami mengamalkannya untuk membakar lemak semasa kita berehat (tidur) kini ia lebih dari itu.

Bagi ibu-ibu yang mengalami masalah jeragat terutama selepas melahirkan anak, maka saya galakkan anda amalkan GLA Shaklee, ia membantu menstabilkan semula hormon anda dan insyaALLAH tiada lagi jeragat!

Walaupun ianya bukan lah masalah kulit yang kritikal tetapi kehadirannya membuatkan kulit kelihatan tidak sihat selain menjejaskan keyakinan diri individu.


Kesan cepat atau lambat menghilangkan jeragat adalah bergantung kepada cara anda mengamalkannya. Untuk konsultasi lebih lanjut sekiranya anda adalah customer yang membeli GLA dari saya, akan saya kongsikan jadual makan yang lebih lanjut bagaimana nak dapatkan kulit wajah yang cantik dalam masa 14 hari!!!

Hubungi saya di 012-679 0484 atau emailkan ke elila80@yahoo.com atau FB saya : Jannatul Fadilah untuk dapatkan vitamin anda hari ini!

Salam kasih sayang :)

Thursday, October 20, 2011

Soya Yang Selamat

Korang suka minum air soya? Suka makan tempe atau lain2 makanan berasaskan soya? Pengambilan soya memang ada risikonya. Kita pasti ke soya kita selamat? Apa kata kita semak soalan2 di bawah:

ADAKAH SOYA KITA...

* Ditanam secara organik?

* Tidak menjalani proses genetik (Bukan GMO)?

* Mengandungi 9 asid amino penting?

* Dalam proses pembuatan untuk menghasilkan soya yang mengasingkan, kepingan soya dihancurkan dan dibasuh dengan air, bukan alkohol?

* Bahan anti-thyroid/anti-pertumbuhan disingkirkan?

* Diproses tanpa haba?

* Ditambah dengan kalsium? (ketika minyak dikeluarkan, ia menjadi makanan berasid – dineutralkan bila kalsium ditambah)?

Sekiranya anda mendapati semuanya atau kebanyakannya TIDAK, maka inilah masanya untuk anda mendapatkan minuman soya yang terjamin dengan ciri-ciri di atas.

Apakah penerangan di sebalik ciri-ciri di atas?

* KACANG SOYA TIDAK ORGANIK (menggunakan baja kimia, pestisid, etc) – mengandungi khasiat yang rendah tapi tinggi nitrat. Kandungan nitrat yang tinggi membawa risiko KANSER!!!

* KACANG SOYA GMO - lebih murah untuk menghasilkannya, dan lebih berisiko kepada kesihatan pengguna kerana ia menghasilkan TOKSIN!

* 9 ASID AMINO - adalah penting untuk proses penghasilan hormon, antibodi dan enzim. Kekurangan asid amino perlu ini menjadikan tubuh kita kurang berkesan untuk menjalankan proses-proses penting dalam tubuh.

* KACANG SOYA DIPROSES DENGAN ALKOHOL – mengurangkan kadar isoflavone hingga 88%! Isoflavone adalah bahan yang mengurangkan risiko kanser. Ia juga penting dalam tindakan hormon dan jisim tulang.

* BAHAN ANTI-TIROID & ANTI-PERTUMBUHAN – menyebabkan fungsi tubuh terganggu dalam meningkatkan risiko kanser.

* KACANG SOYA YANG DIPANASKAN - merosakkan kandungan proteinnya!

* KACANG SOYA YANG DIPROSES (DIBUANG MINYAKNYA) – menjadi berasid. Kalsium yang ditambahkan akan menjadikannya neutral semula.

Sanggupkah anda merisikokan diri dengan mengambil langkah yang tidak selamat, sedangkan anda sebenarnya ingin menjaga kesihatan? Mungkin anda dah pernah baca tentang risiko penyakit kanser yang disebabkan oleh soya.. seperti yang digembar-gemburkan.

Dapatkan soya yang berkualiti dan selamat..


dari Shaklee...

Energizing Soy Protein!

Bukan itu sahaja, ia juga sangat bagus untuk penyusuan susu ibu!


credit

Hubungi saya di 012-679 0484 atau emailkan ke elila80@yahoo.com atau FB saya : Jannatul Fadilah utk dapatkan ESP & vitamin2 Shaklee anda!

Salam kasih sayang :)

Tuesday, October 18, 2011

Presiden Amerika Barrack Obama Pengguna Shaklee!!!


Tengok... Barrack Obama pun percaya dengan Shaklee. Anda bagaimana???

Hubungi saya di 012-679 0484 atau emailkan ke elila80@yahoo.com atau FB: Jannatul Fadilah untuk mendapatkan konsultasi & vitamin Shaklee anda.

Salam kasih sayang :)

Monday, October 17, 2011

Bertuahnya Kita Yang Mengandung Ni...

Saya nak kongsikan kelebihan yg ditawarkan kepada wanita yg mengandung & menyusukan anaknya... macam saya (hehehe..), insya allah...


‎1. Dua rakaat solat wanita yang hamil lebih baik dari 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

2. Wanita yang hamil dapat pahala puasa disiang hari & pahala ibadat di malam hari.

3. Wanita yang bersalin dapat pahala 70 thn solat & puasa serta setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah bagi satu pahala haji.

4. Sekiranya wanita meninggal dunia dalam masa 40 hari selepas bersalin ia dikira sebagai mati syahid.

5. Wanita yang beri minum susu badannya kepada anaknya akan dapat 1 pahala daripada tiap titik susu yang diberikannya.

6. Wanita yang beri minum susu badannya kepada anaknya yang menangis maka Allah beri pahala satu tahun pahala solat & puasa.

7. Jika wanita menyusui anaknya hingga cukup tempoh 2 setengah tahun, maka malaikat dilangit khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

8. Seorang ibu yang menghabiskan masa malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit dapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

9. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anaknya yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya & bila dia hiburkan hati anaknya Allah beri 12 tahun pahala.

Wallahua'lam...

Semoga kita mendapat keredhaan-Nya di dunia & akhirat...amin

Dapatkan vitamin kehamilan anda pada harga istimewa dari saya. Hubungi 012-6790 484 atau emailkan ke elila80@yahoo.com atau FB : Jannatul Fadilah

Salam kasih sayang :)

FAQ Mengenai Vivix

Ini antara Q&A mengenai Vivix. Thanks to auntie Arnieh :


Q. What is Vivix™?
A. Vivix is a patent-pending, powerful, and exclusive polyphenol blend with ingredients shown in laboratory research to positively impact four key mechanisms of cellular aging, including helping to protect and repair DNA damage, positively influencing genetic regulators of cellular longevity, promoting mitochondrial energy production, and slowing formation of AGE proteins.

Q. When should I take Vivix?
A. Take Vivix daily, preferably with a meal such as breakfast or lunch. Shake well before taking the recommended serving of one teaspoon per day.

Q. Can I take more than one teaspoon per day?
A. According to the latest research, there does not appear to be any added benefit from taking more than the recommended serving of one teaspoon per day.

Q. Can I use Vivix with my other Shaklee supplements?
A. Vivix can be taken with all Shaklee dietary supplements. Ideally, Vivix should be taken with Vitalizer™, NutriFeron®, and Cinch™ Shakes as an excellent daily complement to healthy lifestyle choices. The essential nutrients in Vitalizer, immune-system-supporting phytonutrients in Nutriferon, and muscle-mass-protecting protein in Cinch Shakes, together with the polyphenols in Vivix deliver broad spectrum anti-aging support to your wellness plan for a healthier life.

Q. Who would benefit from Vivix?
A. Any adult concerned with cellular aging and optimal well-being.* Vivix is not recommended for pregnant or lactating women, or anyone younger than 18 years old.

Q. What is resveratrol?
A. A natural antioxidant compound found in some plants, fruits, seeds, grapes, and grape-derived products such as red wine. Resveratrol is a polyphenol that has been found to potentially improve health and well-being in laboratory studies from around the globe. In addition, emerging laboratory research has found that resveratrol fights cellular aging. These studies also found that resveratrol activates genetic regulators of cellular longevity pathways, which may have positive effects on DNA, cellular health, and metabolism.

Q. How much resveratrol does Vivix provide?
A. Vivix delivers 100 mg of resveratrol per serving. The resveratrol extract has a natural resveratrol content of 98% and the amount of resveratrol in Vivix is guided by the latest scientific studies and emerging research. Vivix goes beyond resveratrol by combining it with a patent pending blend of additional polyphenols made from the only grape in nature with an extra chromosome. Laboratory studies have found that this unique combination is able to positively impact the four key mechanisms of cellular aging and is 10 times more effective than resveratrol alone in slowing AGE protein formation.

Q. What are polyphenols?
A. Polyphenols are a group of phytochemicals that are plant-derived compounds with both potential antioxidant and cellular anti-aging benefits. In fact, emerging research has reported that polyphenols may elicit multiple biological effects consistent with sustained and improved human health.

Q. Is Vivix an antioxidant product?
A. Vivix has polyphenol ingredients that have been shown in laboratory studies to positively impact the four key mechanisms of cellular aging and therefore goes well beyond providing antioxidant support.

Q. Is Vivix a juice beverage and how does it compare to juice products being sold today?
A. No, Vivix is an exclusive, concentrated liquid tonic dietary supplement that delivers the purest form of resveratrol and a highly potent polyphenol extract created from the only grape in nature with an extra chromosome. This unique blend of polyphenols includes ingredients that have been shown in laboratory studies to fight key mechanisms of cellular aging.Each serving of Vivix delivers the equivalent amount of resveratrol found in 100 glasses of red wine.

Q. Does Vivix contain alcohol?
A. Vivix does not contain alcohol.

Q. What is the shelf life of Vivix?
A. The shelf life is nine months.

Q. Why do I need to refrigerate after opening?
A. Refrigeration after opening will help to maintain optimal freshness, color, and maximum polyphenol activity in the product. Refrigerate unopened bottles as well.

Q. Why isn’t the product shipped under refrigeration?
A. Extensive testing, including actual shipments throughout the country and simulated transportation under extreme temperature and humidity conditions, has confirmed that the highest quality product is maintained under all shipping conditions to which the product will be exposed

Testimoni terbaru dari makcik Kak N:

"Baru2 ni makcik ibu, mamaNoy telah memberitahu bahawa wife kepada Uncle Bob disuspect mengidap lung cancer memandangkan doc telah mengesahkan beliau tidak mengidap Tibi.

Auntie Liza dikatakan mempunyai nanah di dalam paru2nya dan ini telah menyebabkan auntie Liza mengalami batuk selama hampir satu tahun lebih. Keadaan autie Liza kian lemah , tidak bermaya dan tidak berselera. Pada mulanya ibu mencadangkan auntie Liza mengambil vitamin antioksidan seperti ACE namun setelah mempertimbangkan keadaan di mana ibu merasakan bahawa pasti beliau sudah tidak larat hendak menelan pil2 termasuklah ubat doc. Maka ibu mencadangkan beliau mengambil Vivix untuk rawatan dirinya.

Alhamdulillah kini auntie Liza tidak kelihatan pucat seperti dulu(sumber dari uncle Bob semasa ibu telefon petang tadi). Auntie Liza juga mengatakan beliau merasakan badannya sedikit ringan dan bertenaga. Suaranya juga sudah sedikit ceria berbanding semasa awal2 ibu menghubungi beliau. Syukur alhamdulillah. Semoga kesihatannya bertambah baik"

Hubungi saya di 012-679 0484 atau emailkan ke elila80@yahoo.com atau FB: Jannatul Fadilah untuk info lanjut & konsultasi vitamin shaklee anda. Juga dapatkan vitamin2 Shaklee pada harga yg istimewa!

Salam kasih sayang :)

VIVIX - Vitamin Terbaik Untuk Mak Tersayang...

Mak saya memang saya bekalkan dengan vitamin2 Shaklee sejak saya jadi dealer bulan Januari lepas. Korang semua tau kan, kebanyakan vitamin2 ni adalah berbentuk kapsul & pil untuk ditelan. Mungkin bagi sesetengah orang yg dah biasa telan ubat tak jadi masalah bagi mereka nak telan pil2 ni tapi bagi mak saya yg jarang makan ubat (alhamdulillah, mak sihat2 je tanpa penyakit2 kronik), menelan pil2 ni bagaikan memasukkan jarum ke dalam tekak! Haaa...sampai mcm tu sekali mak saya ni. Lebih2 lagi untuk menelan vitalea yg keras tu (tapi kalau dibiar lama2 dlm mulut, ia akan cair sendiri! tak caya boleh try sendiri hehe...)

Aien dgn wan masa hari raya haritu


Disebabkan kepayahan mak nak menelan vitamin2 tu, saya ambil keputusan memberikan mak vitamin glamer lagi terbaik ini ~ VIVIX ~ sejak bulan Mei lepas...


p/s: VIVIX tidak boleh diambil oleh kanak-kanak, wanita mengandung dan menyusukan anak.


MAK HANYA PERLUKAN SATU SUDU TEH SEHARI DEMI MELESTARIKAN KESIHATAN MAK.

Boleh hubungi saya di 012-679 0484 untuk info dan pesanan. Juga dapatkan harga istimewa drpd saya apabila anda memesan hari ini!

Salam kasih sayang :)

Vitamin E Meningkatkan Risiko Kanser Prostat ???

Baca tajuk pun dah gerun. Mesti ramai kaum lelaki yg berfikir lebih dua kali lepas ni kalau nak makan vitamin E.

Kita sebagai pengguna perlu sangat tau ciri-ciri vitamin E yang selamat diambil bukan je dalam jangka masa pendek tetapi juga dalam jangka panjang.

credit

Melalui penulisan Dr Bruce Miller, penting untuk kita tau ciri2 vitamin yg selamat utk kita makan. Bukan main makan aje ye.


Ini PALING PENTING! LABEL pada botol


*klik untuk imej lebih besar


Vitamin E SHAKLEE...


Vitamin E Shaklee terdiri daripada Vitamin E d-alpha tocopherol concentrate and d-alpha tocopheryl acetate selain lengkap dengan Selenium [as selenium yeast].

Vitamin E sahaja tidak sempurna tanpa selenium. Pengambilan vitamin E perlulah lengkap dengan selenium untuk mendapat kesan pengambilan yang optimum manakala tanpa selenium ia boleh bertindak sebagai toksik dalam jangka panjang kerana ia tidak dapat melaksanakan fungsinya dengan baik.

Sekiranya anda pengamal vitamin E selain jenama Shaklee, pastikan juga anda membeli vitamin selenium supaya vitamin E anda dapat berfungsi dengan lebih baik.

Senang kata, beli je vitamin E shaklee sebab ia dah lengkap dengan selenium! :)

Sama seperti Vitamin A, kita tidak boleh mengambil Vitamin A berlebihan kerana ia boleh mengakibatkan toksik kepada badan melainkan kita mengambil vitamin Pro- Vitamin A seperti Beta Carotene yang mana ia hanya akan ditukar kepada vitamin A bila diperlukan saja.

Makanlah vitamin E bersumber semulajadi dan ini boleh dilihat pada label botol vitamin anda sama ada ia 'd' atau 'l'.

Bagi yang bertulis pada label dengan 'd' ini bermakna ia adalah sumber asli. Manakala 'l' adalah sumber tiruan atau sumber kimia.

Mengapa perlu memilih sumber asli?

Supaya lebih mudah diserap oleh badan berbanding sumber tiruan atau sumber kimia kerana jika tidak dapat diserap oleh badan , ini akan menyebabkan toksik kemudan hari dan penyebab kepada wujudnya abnormal sel dalam badan.

Mungkin anda merasakan vitamin E Shaklee mahal berbanding vitamin E di luar sana (dalam pasaran) tetapi kita perlu tahu nilai yang kita bayar. Vitamin E Shaklee adalah bersumberkan asli dan lengkap dengan selenium.

Saya sayangkan En Billy sebab tu saya suruh dia makan Vitamin E Shaklee! Anda pun kena timbangkan untuk makan Vitamin E Shaklee selepas ini :)

Hubungi saya untuk mendapatkan Vitamin E anda pada harga yg istimewa!

Salam kasih sayang :)

Wednesday, October 12, 2011

Check Up 32 Minggu & Breastfeeding Talk @ PPUKM

Ni cerita minggu lepas. Masa saya check-up 32 minggu :) Lapan bulan dah adik Aien dlm perut ummi (Hahaha nampak sgt ko ni lambat meng update blog Ila! :P)

Tak kisahla kan.. inilah first time saya dapat dengar Bf Talk kat HUKM (skrg ni dah dipanggil Pusat Perubatan UKM). HUKM ke arah menjadi hospital rakan bayi. Sebab tu seboleh2nya mereka nak beri kesedaran kpd ibu2 baru & juga para ibu yg nak melahirkan nanti agar memberikan susu badan sepenuhnya (fully bf) baby masing2 selama enam bulan pertama tanpa air masak / susu formula & meneruskannya sampai bayi berumur 2thn.

So, dlm masa lebih kurang setengah jam tu nurse bagi briefing sikit pasal susu ibu, kepentingannya, kelebihannya dan mcm2 lagilah. Mula2 saya taknak join tapi bila memikirkan apa salahnya menambahkan ilmu di dada, maka saya pun ajaklah Aien masuk bilik kecil tu.

Ada la dlm 9 org ibu yg bakal melahirkan termasuk saya :) Yg bestnya, dlm 9 org tu, cuma 3 org je ibu baru yg belum pernah bf baby mereka. Yang selebihnya memang berpengalaman luas (cehhh...:P) termasuklah saya hehehe.. rata2 yg 6 org ni memang menyusukan bayi masing2. Macam saya 2thn 6bulan, ibu di sebelah saya sampai sekarang (dia dah peknen 5bulan). Ada yg sampai 2thn penuh...Alhamdulillah. Bermakna, minda ibu2 sekarang dah terbuka luas utk memberikan susu yg terbaik buat si bayi yg tersangat comel tu!

Saya juga diberitahu, dlm tempoh sejam pertama selepas je kelahiran yg tiada apa2 masalah, bayi yg baru lahir akan diletakkan atas dada si ibu sejurus lepas dibersihkan (macam saya tgk kat youtube, kelahiran di Indonesia) supaya baby tu nanti dapat rasa bahang ibunya & rasa selamat dengan sentuhan dari kulit ke kulit bayi & ibunya. Di samping tu, bayi akan dibiar mencari sendiri puting payudara ibunya utk hisapan kolostrum yg pertama!



Alahai...bestnya moment itu! Aien dulu tak merasa sebab saya czer..pening2 lalat lepas operate :) Yg saya ingat, lepas je dibersihkan, nurse bg saya cium pipinya yg tembam tu! Harap2 rezeki adik Aien lebih baik drpdnya. Amin


Aien dgn pipi yg sgt tembam!

Lepas sesi soal jawab pagi tu, kami dapat cenderahati dari HUKM. Macam2 ada...sample PET PET pun ada :)


Saya google & terjumpa artikel ni yg lebih kurang sama dgn penerangan nurse masa bf talk haritu. Boleh baca kat sini tentang asas2 penyusuan yg diterangkan. Sangat berguna lebih2 lagi utk ibu baru :)

Sempatlah juga saya kongsikan kebaikan vitamin2 Shaklee dgn ibu2 yg dengar talk tu lebih2 lagi kebaikan vitamin kehamilan , set bersalin dan set penyusuan Shaklee :) Kalau anda juga nak berpantang dengan Shaklee, jangan segan silu hubungi saya utk dapatkan konsultasi PERCUMA!

Hubungi saya di 012-679 0484 atau emailkan ke elila80@yahoo.com atau FB saya: Jannatul Fadilah

Salam kasih sayang :)

Tuesday, October 11, 2011

Jadikan Pengalaman Liza Pengalaman Anda Juga...

Liza ni salah seorang kenalan saya di FB. Saya kenal sejak Liza mengandung 4 bulan, sampailah baby Liza sekarang dah 3 bulan lebih. Boleh baca pengakuan Liza tentang keberkesanan vitamin Shaklee dalam membantunya meneruskan perjuangan menyusu bayinya yg pramatang di samping mendapatkan konsultasi penyusuan daripada saya.

*klik utk lebih besar

'kak Jannatul Fadilah, sy bc blog akk tentang bayi pramatang...itulah yang sy wat 3bulan yg lepas sehingga sekarang + vitamin shaklee yg sy beli dr akk...mmg btl apa yg akk tulis tu...walau dlm keadaan lalok lemah xlarat sakit sbb kesan ubat bius (bius satu bdn) kuatkan semangat ke NICU tok pam susu...hasilnye hanye dapat sikit je xsampai suku pun bekas dadih selama sejam...tp nurse kata tu dah cuk...up tok bby..susu pertama..ari2x ke NICU tok pam susu walau pun hasilnye 1oz je..family kata bese mula2x xde susu xpe bg bby susu tin t bile bby start direct br susu byk...tp sy nekad xmo bg bby susu tin jd sy kuatkan semangat buat sesi pam 2jam skali..akhirnye alhamdulillah sampai ke hari ni bby masih lg minum SI....'

Apa yg Liza akui tu boleh baca di sini

Bukan semua ibu yg sanggup berkorban bersusah payah memberikan susu ibu kpd bayi masing2 tapi dlm kes Liza, dia rela berkorban asalkan bayinya yg pramatang mendapat khasiat terbaik iaitu susu ibu Liza sendiri :)

Buah hati Liza...lahir pra-matang


Kasih ibu membawa ke syurga...


Syabas Liza!

Jadikan pengalaman Liza ni sebagai iktibar, pendorong dan pengalaman kita juga :)

Anda boleh dapatkan konsultasi percuma mengenai breastfeeding & vitamin Shaklee dgn menghubungi saya di 012-679 0484 atau email di elila80@yahoo.com atau FB : Jannatul Fadilah. Saya akan membantu selagi termampu, insya Allah...

Salam kasih sayang :)

Thursday, October 6, 2011

Ringkas Tapi Padat!

~ Jadikanlah Makanan Itu Sebagai Ubat, Bukan Ubat Sebagai Makanan... ~

Salam kasih sayang :)

Tuesday, October 4, 2011

Set Penyusuan Shaklee : Pilihan Terbaik Di Tangan Anda!


Kepada bakal pelanggan saya, kebanyakannya keliru set penyusuan mana yg sesuai untuk mereka. Maklumlah, kami menyediakan pelbagai variasi set penyusuan yg semuanya mengikut keperluan & bajet anda. Untuk memudahkan anda membuat pilihan terbaik, saya berikan ringkasan seperti di bawah ini:

* Set B - basic bf set

Set B ialah untuk ibu yang tiada masalah penyusuan. Ianya lebih untuk memperkayakan susuibu dengan zat dan nutrisi semata-mata.

Siapa yg perlukan Set B?

1. Ibu yang tiada masalah penyusuan. Bermakna setiap kali pam/ perah hasilnya melebihi 3oz.
2. Ibu yang mahu memperkayakan nutrisi susuibu.
3. Ibu yang sihat dan mahu kekalkan kesihatan.


Apa yang ada dalam set B ?

Vitalea with iron formula, Vitamin B, Vitamin C dan Alfalfa. Memang khas untuk mereka yang tiada masalah penyusuan. Vitamin B lebih kepada keperluan pertumbuhan otak dan emosi, Vitamin C fokus on imun sistem, Vitalea demi pertumbuhan dan pembesaran secara lengkap dan menyeluruh manakala Alfalfa sebagai perangsang demi membantu mempercepatkan penghasilan susu ibu disamping membantu mengurangkan masalah eczema sekiranya si bayi mengalami masalah tersebut.

* Set E

Set E lebih kepada ibu yang ada kekangan untuk lengkapkan keperluan kalsium dalam diet harian. Kalsium Shaklee lebih dikenali dengan nama Ostematrix adalah formula lengkap kalsium, magnesium dan vitamin D.

Set E ialah set B ditambah dengan ostematrix.

Siapa yang perlu set ini?

1. Ibu yang sering keletihan melampau.
2. Ibu yang alah dengan susu lembu.
3. Ibu yang ada masalah kekurangan kalsium.
4. Ibu yang stress dengan kerja seharian.
5. Ibu yang mengalami kemerunduman susu setiap kali PMS.


Selain itu set ini membantu si ibu cergas, bertenaga walau kurang tidur selain diperlukan untuk tulang bayi serta pembentukan gigi si kecil. Walaubagaimanapun, set B + ESP juga sangat bagus diamalkan sekiranya si ibu punya masalah penghasilan susu yang lambat serta bayi mudah lapar.

* Set 3M
Set ini mengandungi Set B , ESP dan Ostematrix.

Ia menjadi set PALING LARIS. Siapa yang disarankan mendapatkan set ini?

1. Ibu kepada bayi kembar
2. Ibu yang ingin melakukan induce lactation atau yang mahu menyambung semula penyusuan yang terhenti @ relaktasi.
3. Ibu yang nak kumpul stok.
4. Ibu yang mempunyai masalah berat badan anak tidak meningkat tetapi berat badan ibu makin bertambah.
5. Ibu yang mempunyai masalah hasil perahan lambat atau kurang 1oz digalakkan ikhtiar set ini.


Masalah penyusuan yang dimaksudkan ialah, si ibu menghadapi masalah penghasilan susu walau telah melakukan perahan setiap 2 jam dan minum air sekurang-kurangnya 3L sehari... maka set ini membantu membaiki mana-mana kekurangan atau lohong zat yang diperlukan oleh badan agar tubuh si ibu dapat berfungsi dengan baik sekali.

Set Eu Four Pack*

Terdiri daripada Vitalea, B complex, Vitamin C & Ostematrix.

Set ini disarankan kepada:

1. Ibu yang mengandung dan mampu meneruskan penyusuan susuibu.
2. Ibu yang keletihan.
3. Ibu yang anaknya mempunyai yang alah pada herba.
4. Ibu yang sering mengalami masalah sakit belakang dan cramp.


Setiap set mempunyai aturan makan yang berbeza. Maka kami menyediakan konsultasi untuk pengambilan makan dan panduan jadual pam bagi memudahkan ibu-ibu.

Saya adalah pengedar sah Shaklee anda. Saya membuat penghantaran ke seluruh Malaysia, Brunei, Singapura dan Indonesia. Konsultasi disertakan untuk mereka yang mendapatkan produk dari saya sahaja.

credit

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Nakkan tips lain?

Boleh hubungi saya di:
H/P: 012-679 0484 atau
Email: elila80@yahoo.com atau
FB : Jannatul Fadilah untuk sebarang pertanyaan.

Salam kasih sayang :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...